Freie, Johann Heinrich Bernhard
VaderFreie, Hermann Heinrich
MoederKorthuis, Jantje Alberts
  
Broer Jan Heikes (4)
Zus Anna Maria
Zus Maria Engel (Engeltje) (8)
Broer Hermann Heinrich (3)
Zus Maria Gerdrud (4)
Broer Johann Hermann Wilhelm
Broer Johann Friedrich
Broer Hermann Friedrich (11)
Kinderen: (6) Jantina
Harm (2)
Geessien
Herman Hendrik
Jantina Geessina
Koenraad Albert
Notities:
-PersoonJohann Heinrich Bernhard doet op 25 april 1841 in Arenshorst belijdenis van het geloof.

Johann Heinrich Bernhard was kapitein op de volgende schepen:
* 1857 MARGARETHA. Een KOFSCHIP, 114 ton, bouwjaar 1847 in Pekela. Eigenaar was J.H.Feijen uit Nieuwe Pekela. De Margaretha is in 1857 gezonken na een aanvaring tussen Liverpool en Narva-Joesuu in Estland (alternatieve namen: Nerva, Hungerburg. De plaats is vooral bekend als kuuroord voor de inwoners van St. Petersburg.)
* 1859-1865 HENDRIKA MAGRIETHA. Een KOFSCHIP, 111 ton, bouwjaar 1840 in Pekela. Eigenaar was G.A.Feijen uit Pekela (1844-1857) en vanaf 1857-1876 J.H.Feijen uit Nieuwe Pekela. Van 1874-1876 is de jongere broer (van Johann Heinrich Bernhard) Hermann Friedrich kapitein op de Hendrika Magrietha. Het schip is in 1876 verongelukt op het rif van Domesnaes (een landstreek in Letland, gelegen aan de Golf van Riga).
* 1865-1885 JACOB. Een SCHOENER(BRIK), 198 ton, bouwjaar 1865 in Pekela. Eigenaar (tot 1879) was J.H.Feijen uit Nieuwe Pekela; van 1879-1885 J.J.Koerts & Zn uit Oude Pekela. In 1885 is het schip aangevaren door een Russisch oorlogsschip en gezonken bij Kronstadt (een eilandje voor de kust van St. Petersburg).
Op één van de reizen bestond de bemanning uit de volgende personen:
Naam Lftyd Geb.pl. Woonpl. Beroep
John Hendrick Bernhard FREIE 54 Hannover Osterkappel Kapitein
Aldrick MEIJER 42 Veerdam Netherlands Stuurman
Frederik DYK 54 Oude Pekelt Netherlands 2e Stuurman
Jan LANDEMA 26 Harlingen Netherlands Matroos
Klaar Vard KEULEN 21 Zlie Netherlands Matroos
Volgard SPIETS 20 Amsterdam Netherlands Licht Matroos
Derk BAKKER 19 Ameland Netherlands Kok

Van Johann Heinrich Bernhard is bekend dat hij ook gevaren heeft op Engeland, Frankrijk, Italie en de verre West (Suriname, Frans-Guyana, Cuba). Ook zijn jongste broer Hermann Friedrich[70](1.1.2.9) was zeeman en heeft zowel op de "West" gevaren als ook op Afrika (Congo).

In de gegevens van "Marisdata" is het volgende te lezen:
Ledenlijst van het Zeemanscollege ’Trouw’ uit Oude Pekela
FREIE, JOHANN HEINRICH BERNARD
Burgerlijke Stand gegevens:
Johann Heinrich Bernard Freie werd geboren ca 1827 te Grevenkötter (Dtl.) als zoon van de arbeider Hermann Heinrich Freie en Jantjen Albers Kotthuss. Hij was de jongere broer van kapitein en collegelid Hermann Heinrich Freie.
Johann trouwde te Nieuwe Pekela als buitenvaarder op 08 november 1855 met Magrita Veen, geboren 03 september 1827 te Oude Pekela als dochter van Harm Harms Veen en Geessien Harms Schreuder. Magrita overleed
te Groningen op 14 januari 1910, 82 jaar, weduwe.
Johann overleed te Groningen op 25 mei 1907 , 80 jaar, zonder beroep.
Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Johann Heirich Bernard als buitenvaarder in 1855, als zeeman in 1856, als schipper/scheepsgezagvoerder in 1859, 1861, 1864, 1865, 1866, 1883, zonder beroep in 1897, 1909.
Lidmaatschap zeemanscollege(s):
J.H.B.Freie was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 127 in de periode 1857 t/m 1895. Hij wordt in de ledenlijst van 1898 in de Almanak van Sweijs uit 1899 nog wel genoemd maar zonder vlagnummer.
J.H.B.Freie was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 176 in de periode 1859 t/m 1907.
De schepen:
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
28 maart 1845, schip “Hillechina Christina”, kapitein Geert Ernst Broekema, kok Johan Heinrich Bernard Freie uit Oude Pekela.
27 februari 1847, kof “Lammechina”, kapitein Johannes Derks Greven, lichtmatroos Johan Heinrich Bernh. Freie, 20 jaar uit Oude Pekela.
18 februari 1848, schip “Geessina”, kapitein Johannes G.Weening, kok Johan H.B.Freie uit Oude Pekela.
08 maart 1849, kof “Jonge Derk”, schipper Berend Jacobs Rijnberg, matroos Johan Henrich Bernhard Freie, 22 jaar uit Oude Pekela.
04 september 1857, kof “Hendrika Margrietha”, kapitein J.H.B.Freie.
03 maart 1860, schip “Egberdina Anna”, kapitein Johannes A.Schuring, stuurman Johan H.W.Freie uit Oude Pekela.
01 mei 1861, kof “Hendrika Margrietha”, kapitein J.H.B.Freie, 34 jaar uit Nieuwe Pekela.
25 januari 1862, kof “Hinderrika Margrietha”, kapitein Johan Heinrich Bernard Freie, 35 jaar uit Nieuwe Pekela.
23 februari 1864, kof “Hinderika Margrietha”, kapitein Johan Heinrich Bernard Freie, 37 jaar uit Nieuwe Pekela.
01 mei 1866, schoenerbrik “Jakob”, kapitein Johann H.B.Freie, 29 jaar uit Nieuwe Pekela.
09 februari 1869, schoener “Jacob”, kapitein J.H.B.Freie, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.
1870, geen datum, schoenerbrik “Jacob”, kapitein Johan Heinrich Bernhard Freie, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 december 1872, schoener “Jacob”, kapitein Johann Heinrich Bernard Freie, 46 jaar uit Nieuwe Pekela.
24 januari 1874, schoener “Jacob”, kapitein J.H.B.Freie, 47 jaar uit Nieuwe Pekela.
05 februari 1878, schoener “Jakob”, kapitein Johann Heinrich Bernhard Freie uit Groningen.
02 maart 1880, schoener “Jacob”, kapitein Johan Heinrich Bernhard Freie uit Groningen.


*Een kofschip is een zeilschip voor binnen- en kustvaart met ronde voor- en achtersteven, platte bodem, meestal twee masten. De kleinere schepen hadden vaak zwaarden. De grotere voeren meestal zonder zwaarden. De (kust)vaargebieden waren de Wadden, de Oostzee en de Noordzee.
*Een schoenerbrik (ook wel brigantijn genoemd) heeft 2 masten. De brigantijn zoals wij hem kennen ontstond pas aan het begin van de 18e eeuw en had oorspronkelijk een ronde boeg en vallende spiegel. Het voorschip werd gaandeweg scherper en de latere brigantijn kreeg zelfs een klippersteven en een overhangend achterschip. Het zeilplan bleef min of meer hetzelfde, maar de razeilen aan de grote mast verdwenen; het werd een schoenerbrik. De brigantijn werd in het verleden veelvuldig ingezet door smokkelaars en piraten. Zij waardeerden het schip vanwege zijn wendbaarheid en goede vaareigenschappen op aandewindse koersen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de marine en de kustwacht die deze schepen achterna zaten, al snel hun eigen brigantijnen in de vaart brachten.
  
-GeboorteGeboren op Grevenkotten 12B in Stirpe.
Bronnen:
-Doophttps://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS8Y-JXPH?i=730&cc=3015626
  
-OverlijdenAkte 612
  
-Aangifte overlijdenma 27 mei 1907; https://www.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.org/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004652888.004652888_00929&hash=Mrd8SMocDIIen2Q83tu%252B82PRagg%253D
  
-Begrafenis  Grafnummer 3/01/058
  
-Huwelijk Aangifte:https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-4S3G-KG?i=91&wc=MCL2-DWG%3A343160301%2C343491701&cc=2026219
Referentie1066837624
Datumw 27-10-2023